Hogyan válasszunk őrszolgálatot?

1Korszerű vagyonvédelem nem működhet operatív, beavatkozásra felkészített személyzet nélkül, hiszen az elektronikus és egyéb rendszerek általában csak jeleznek. Biztonsági őrszolgálatok megszervezése során a vállalatok két lehetőség közül választhatnak. Vagy saját emberek alkalmazásával oldják meg a feladatot, vagy külső céget bíznak meg. Természetesen mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai.

Közismert tény, hogy az őrzésvédelmi piacon hatalmas a túlkínálat. Enyhén szólva vegyes a minőség, és a megrendelők   zöme továbbra is az alacsony/dömping árakat preferálja. A nyomott árak pedig egyfajta csapda helyzetet teremtenek, amelyből szinte képtelenség kitörni.

Természetesen mindegyik szolgáltató azt állítja magáról, hogy ők a legjobbak. Következésképpen a piacon viszonylag tájékozatlan megrendelőknek közel sem egyszerű feladat egy megbízható céget választania. Ebben kívánok segíteni:

1/ A szakmai múlt, nem feltétlenül előny, viszont nyilvánvalóan nagyobb a hitelessége egy 15-20 éve  működő szolgáltatónak, szemben a frissen szerveződött “világmegváltó” terveket vázoló csapatokkal szemben. A piaci részesedés, és referenciák minősége eleve sokat elárul a társaságról. Melegen ajánlom egyik kedvenc olvasmányomat, melynek címe: “Óvakodj a pucértól, aki az ingét kínálja neked.”

2/ A management felkészültsége, szakmai tapasztalatai, perdöntő jelentőségű. Azonnal tegyük hozzá, hogy közel sem elégséges a HM-es vagy rendőrségi múlt, ugyanis – bár vannak hasonlóságok – az egy más műfaj. Nagyon sok, magát komoly szakembernek gondoló vállalkozó még a szakmai alapokkal sincs tisztában. A szakmai hozzáértést egyáltalán nem lehet dominanciával és hatalmas egóval helyettesíteni.

console13/ A szolgáltató folyamatos elérhetősége, éjjel-nappali ügyelettel oldható meg. Sokan nem tudják, hogy a piaci szereplők elenyésző kisebbsége  rendelkezik saját székházzal és állandóan szolgálatban lévő, intézkedni képes irányító központtal. Mindez közel sem csupán presztízs kérdés.  Egy éjszakai, vagy hétvégi váratlan esemény kapcsán a megrendelő csupán a telefon automatára tud üzenni, vagy ha szerencséje van – többszöri hívást követően – eléri az igazgatót a mobiltelefonján. Ebben a szakmában a gyors reagáló képesség, a projektfelelősök azonnali elérése stratégiai fontosságú feladat. Fotó: www.securityinfowatch.com

4/ Nagyon fontos kérdés, hogy milyen hozzáadott értéket képes nyújtani a biztonsági cég a megrendelő számára. Önmagában, hogy jelen vannak a derék vagyonőrök, az manapság már egyre kevésbé elegendő. Az ügyfelek eredményes munkát, a lopások és károkozások megelőzését-, felderítését, vagyis jegyzőkönyveket, továbbá releváns javaslatokat várnak el. A szakma alulértékeltségének legfőbb oka kétségtelenül az, hogy a legtöbb szolgáltató nem képes minőséget és főleg mérhető hozzáadott értékeket nyújtani.

5/ A  gazdasági stabilitás, pénzügyi háttér azért fontos, hogy a cég képes legyen nagyobb feladatok beindításához szükséges beruházásokat (formaruha, személygépkocsi, stb.) finanszírozni. De a megrendelők – esetenként előforduló – késedelmes teljesítéseit is át kell hidalni…

sec56/ A szolgáltató működési kultúrájának színvonala. Itt nem csupán a minőségirányítási rendszerekre gondolok, hanem például   a vevőszolgálatra, az ügyfélkapcsolatok ápolására, és főleg a szakmai kompetenciára.  Mindez a folyamatos belső képzések nélkül nem működhet. Manapság a profi szolgáltatók például tabletek segítségével valós idejű jegyzőkönyveket készítenek, amelyhez a megrendelők illetékesei hozzáférhetnek.  A szakma robbanásszerű fejlődése, és a megrendelői igények növekedése megköveteli a folyamatos  elméleti és gyakorlati képzéseket. Fotó: www.marshalsecurity.ca

7/ Természetesen egy fontos szempont a szolgáltatás díjszabása. Véleményem szerint a piaci árakhoz viszonyítva túlságosan magas és alacsony tarifákat érdemes kizárni a versenyből.   Professzionálisan gondolkodó megrendelők csak az ár/érték arányokat vetik egybe, mert pontosan tudják, hogy a Trabantot nem lehet a BMW-vel összehasonlítani.

8/ A  felelősségbiztosítás mértéke is döntő lehet. Nem mindegy, hogy a szolgáltató csupán 15-20 vagy akár száz millió Ft értékű garanciavállalással rendelkezik. Sok kis cég nem tud magának megengedni egy komolyabb felelősségbiztosítást, mert annak éves költsége akár az 5-10 millió forintos nagyságrendet is elérheti. Ez a körülmény akkor vezethet kényes, sőt kínos vitákhoz, ha valamilyen őrszolgálatnak felróható ok miatt  komolyabb káresemény keletkezik.

a0e5d5a3b4933874d630ee4d48d8e3cd9/ Fontos szempont, hogy a piaci szereplő mennyire képes komplex és integrált szolgáltatásokat nyújtani. Ma már a távfelügyelet, a biztonságtechnikai rendszerek tervezése, telepítése, a magánynyomozás, a biztonsági audit, kockázat kezelés/ szakértői tevékenység és a személyvédelem is szerves része egy vagyonvédelmi rendszernek. De kiegészítő üzletágként sokan kínálnak takarítást, és épület üzemeltetési feladatokat is.

10/ A rugalmasság és gyorsaság  egyre fontosabb szemponttá válik. A rapid reakció képesség a túlélés nélkülözhetetlen eleme. Manapság a megrendelők elvárják kéréseik gyors – sőt esetenként azonnali – kezelését, a megoldás szállítását.  Mindez professzionális informatikai rendszerek és innovativitás nélkül nehezen elképzelhető.

Jóllehet egyre több megrendelő alapos körültekintést követően választ magának biztonsági szolgáltató céget, de még mindig az olcsóbb óradíjak jelentik az első számú prioritást. Gyakran a személyes kapcsolatok és szimpátia is felülírják a vállalati érdekeket. Ezzel szemben az alábbi irányelvet javaslom:  “Üzletben nincs barátság, barátságban nincs üzlet!” A szubjektivitás az üzleti világ minden részén komoly kitettséget jelent, – de a vagyonvédelem területén egyenesen végzetes következményei lehetnek! Az olcsón beszerzett szolgáltatások, alacsony minőséggel és hatékonysággal párosulnak. A dömping áras rendszer gyakorlatilag senkinek sem jó! A megrendelő elégedetlen a szolgáltatás minőségével, a vagyonőrök egyáltalán nem motiváltak az alacsony jövedelmek (és a foglalkoztatási anomáliák) miatt, a biztonsági cégek pedig képtelenek elegendő összeget minőség fejlesztésre fordítani az alacsony árrések  miatt.